• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Dediščina,kolumne,OUTSIDER
/
25 septembra, 2019

Janja Brodar: HAMAM

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Naga sem in sama in končno imam mir. Istanbul danes: razrukane nabasane ulice, turščina, angleščina, nemščina, slovenščina, gruzijščina, ribji sendviči, lokante, baklave, mujezinovo kričanje, Hasan, mačje scanje, internet, vneto grlo, prodajalci školjk, mrzel veter … It’s all gone, Pete Tong. Imam tak mir in toliko prostora, da ne vem, kam in kako naj se namestim. Malo pred mrakom je, uležem se na ogromen kamen sredi »sicaklika« in se zazrem v božjo svetlobo iz naluknjane vlažne kupole, ki skozi lečaste »slonje oči« lovi poslednje žarke sonca: tudi tega sem pustila zunaj; v družbi minaretov se bo, kot sleherni dan, potopilo neznano kam za eyupsko pokopališče, smer Evropa.

Bilo je to leta nazaj, v zlatem času modernega Istanbula, ko sem na Tehnični univerzi na oddelku za zgodovino arhitekture po diplomi nekaj mesecev študirala hamame, po naše turške savne (pa bi bilo bolje reči turške kopalnice). Ko sem bolj za šalo kot zares prvi dan predlagala profesorju, naj bo to tema moje raziskave, se je čisto navdušil, češ da je nekaj mesecev za to temo dovolj (za druge, resnejše, pa ne) in da bom lahko poleg fascinantne arhitekture hamamov spoznala še prenekatere družbene vidike turške družbe. Aja, kakšne pa? Well, homoseksualnost in podobno. In res: če izvzamem turistične vodnike, se je večina strokovne literature, ki sem jo lahko našla (in razumela) na temo teh fascinantnih turških kopalnic, pritoževala nad nespodobnim slovesom, ki je spleten okoli pojma hamam. Tudi vsi Turki, ki sem jim brezbrižno omenila temo arhitekturne raziskave, so odgovorili s hudomušnim nasmeškom, začudenjem, negodovanjem. In potem me je, kljub moji tehnični izobrazbi, začelo zanimati.

Zgodovina kopanja je dolga kot zgodovina človeštva. Stare kulture – Sumerci, Indijci, Kitajci, Egipčani, Perzijci – pripisujejo rekam, potokom, morju in stiku vode s telesom duhovno vrednost; v mitih o spočetju z različnih koncev sveta pogosto najdemo vodne motive, npr. izvire rek, morsko peno, morsko zel. V civilizacijah, kot sta bili grška in za njo rimska, pa sta čistoča in voda dobili tudi svoje impozantno arhitekturno utelešenje. Grki so kopališča gradili v sklopu gimnazijev, kjer so se po načelu zdrav duh v zdravem telesu po fizični vadbi umili in sprostili. V smislu demokratičnosti in ekonomičnosti ogrevanja se je razvil krožni tloris. Rimska kopališča so neposredni naslednik grških, vendar jih v arhitekturnem in družbenem smislu močno presegajo: kompleks telovadišča in kopališča je bil obogaten s knjižnico, predavalnico. Rimljanom vseh slojev je obisk kopališča pomenil dnevno rutino in terme so bili nekakšni sekularni templji. Ko so turška plemena v 11. stoletju vdrla v Anatolijo, so naletela na ostanke teh kopališč in jih z žegnom islama priredila v svoja lastna. Ta so se razvila v slavno kulturo hamamov, ki v manjši meri živi še danes. Vsebinsko so Turki rimskim kopališčem odvzeli knjižnico in telovadišče (misel na fizični napor v povezavi s hamamom je zanje bizarna), dodali pa camegah – sprejemnico, nekakšen lounge, ki je bil bistven za to, da so hamami, tako moški kot ženski, postali center družabnega življenja. V moškem camegahu, ogromni sprejemni sobani s kupolo, obdani z lesenimi kabinami za preoblačenje, so na blazinah ob čaju reševali in ustvarjali politične spore, diskutirali o dnevnih temah, spretni so lobirali, revni pa za minimalno vstopnino uživali zadnje minute miru v zavetju pred mrzlimi, negostoljubnimi ulicami. Hamami so bili namreč dostopni vsem slojem prebivalstva, bili so neke vrste temeljna pravica, ponos soseske in njenega vodje.

Predstavljajmo si družbo otomanskega Turka pred denimo 400 leti. Imperij je v razmahu, v Višegradu je zgrajen most na Drini, kultura in moč sta na višku. Čistoča telesa je zapoved, razkošni in vsem dostopni hamami so v vsaki turški soseski, vasi, palači. Družba je po načelih vere homosocialna: na ulicah so moški, ki se družijo z drugimi moškimi, za stenami moževe hiše in vrta so ženske, ki se družijo z ženskami, ven gredo izjemoma. Za odnose med spoloma veljajo stroga pravila in omejitve. Ženske so skrite in pokrite. Edini javni prostor, kjer se lahko srečujejo s prijateljicami in sorodnicami, je hamam, ki je vedno zgrajen tako, da sta moški in ženski del strogo ločena. Povezujeta ju le ena stena in vroč zrak v tleh, ki prihaja iz istega kurišča. Fenomena sta torej dva: ženski hamam in moški hamam. Dva svetova, vsak pod svojo kupolo, v svoji pari in svoji mistiki, kulturi, erotiki.

Glavna dvorana hamama je vroči sıcaklık, pokrit z romantično, z okenci posuto kupolo. V njem sta se odvijala poglobljeno čiščenje in uživancija. Nekoč so bili glavni igralci v moškem hamamu tellaki. Smisel za razkošje, lepoto in uživaštvo, vse v okviru istega spola, Turku ni dopuščal, da bi ga v »svetem« prostoru sıcaklıka masiral kdorkoli: fantje so bili svetleče polti, širokih pleč, vitke postave, uglajenih manir, prefinjenih gibov. Bogati so si telake pazljivo izbirali. Najbolj zaželeni so bili mladeniči okoli petnajstih let, zaviti v črn svilen šal okoli pasu, pogosto ugrabljeni iz naročja rodne Albanije. Svoje gole, le v platnen šal zavite »gospode« so z grobo volneno rokavico najprej z drgnjenjem očistili odmrle kože, jih obilno sprali z vodo poljubne temperature, zajeto iz okrašenih lijakov, nato pa jih na ogromnem osrednjem kamnu, nekakšnem masažnem platoju pod kupolo, na 40 stopinjah še zmasirali. Premožnejši so si lahko privoščili masažo v bolj intimnem ozračju: po obodu glavne dvorane so bile razporejene umetelne polzaprte kamnite celice, opremljene s kamnitimi klopmi in izklesanimi umivalniki. Parasta mistika, cingljanje bakrenih posod, pridušeni vzkliki sokopalcev, smeh in šumenje vode, snopi svetlobe pronicajo skozi odprtine v kupoli: občutek golote in intimni stik z lepim mladim telakom marsikoga nista pustila ravnodušnega. Družba je bila homosocialna, vloge slojev so bile natančno določene in korak do (plačljive) homoseksualnosti je bil relativno logičen. Spolne usluge telakov so bile sicer prej izjema kot pravilo, vendar vseeno tako razširjene, da so z reformiranjem države na začetku 20. stoletja zakonsko prepovedali prostitucijo v hamamih, lepe mlade telake pa so zamenjali močni, kosmati starejši Turki, ki dandanašnji moške zdrgnejo in zmasirajo, z opombami Rambo, Rambo, ko jih masirajo po plečih, in kebab, kebab, ko jim zatresejo salo okoli pasu.

Povezavo med homoseksualnostjo in hamami lahko najdemo v otomanski literaturi. Med telaki in njihovimi »gospodi« so se tu in tam razvili intimni ljubezenski odnosi. Obstaja rokopis iz leta 1685, delo vodje hamama po imenu Derviš Ismail; ta v svojem besedilu Dellakname Dilkusa poleg legend in zgodb nazorno opiše tudi dejavnosti enajstih slavnih zapeljivih telakov. V nerodnem prevodu iz angleščine nekako tako: »… za noč v postelji računa 300 akčev. Nikdar ne sprejme več kot tri stranke na dan. Je čist in blagohoten …,« in za drugega: »… ima ozek pas, negovane dlani in stopala, ustnice kot vrtnica, trebuh kot hijacinta. Bister kot curek vode. Ko položi svojo turkizno vzmetnico na bela marmorna tla privatne kabine hamama, človeku vdahne novo življenje. Izbira le naelitnejše stranke, zaračuna 200 kurušev …« Slavni otomanski pesnik Fuzuli je v 16. stoletju posvetil ljubezensko-erotične verze svojemu brivcu v hamamu : »… If there was a head at the tip of each strand and my lover chopped off each one like hair / still I would not run from the blade spilling my blood.« Neki ljudski pesnik je ob otvoritvi prenovljenega hamama v 19. stoletju posvetil telakom pesnitev »At your service a fairy-faced creature, a fugitive from heaven / keep calm my lad« (vsi citati iz knjige Orhana Yilmazkaye Turkish Baths, angleški prevod Nancy F. Ozturk in Judith Ulgen).

V dokumentu iz leta 1810 izvemo, da je skupina janičarjev iz še danes priljubljenega hamama Čemberlitaš ugrabila telaka, da bi zanje plesal. Sledila je prava vojna z drugo skupino janičarjev, v kateri so morali posredovati vojaški voditelji, ki so dali mladega fanta osvoboditi, ugrabitelje pa naslednje jutro obesiti pred vrati hamama. Lepi telaki so šli v nos tudi ženskam. Poželenja vredni maserji v Samsonu in Trabzonu so moške pripravili do tega, da niso nikdar več hoteli zapustiti hamama in so popolnoma zapostavljali svoje zakonske in starševske obveznosti. Nesrečne žene so morale apelirati na avtoritete, naj napravijo konec temu nespodobnemu početju.

Homoseksualnost v povezavi s hamami ni bila ekskluziva muslimanske Turčije. David Urquhart, v Istanbulu službujoči angleški diplomat, je v viktorijansko Veliko Britanijo sredi 19. stoletja uvozil turkish baths. Na Otoku je vzniknilo več sto kopališč. Urquhartov najslavnejši kompleks, v orientalskem slogu urejeni Jeremyn Street Hammam, je bil zgrajen v nekdanjem hotelu v priljubljenem londonskem West Endu. Obiskovalcem, ki so bili zaradi visokih vstopnin (v nasprotju s hamami v Turčiji, ki so si jih lahko privoščili vsi) izbrana druščina buržujev, je ponujal idealno mesto za čiščenje, uživanje, razkazovanje in občutenje moškega telesa, vse znotraj varnega zaprtega kroga izbranih bogatašev. Ekskluziva, ki jo je zagotavljala eminentna zaprtost pred zunanjim svetom, je ponujala idealno mesto za izražanje in doživljanje sicer prepovedane homoerotike, ki je vplivalo na oblikovanje gejevstva na Otoku v poznem 19. stoletju.

V turščini še danes obstaja ogromno fraz, povezanih s hamami. Pogovorno hamamski deček označuje geja, hamamski denar pa plačilo za spolno uslugo. Nespodobna konotacija se besede hamam menda drži tudi v pogovorni japonščini in v ameriški angleščini. Naj v zagovor turškim kopališčem povemo, kako je bilo z rimskimi: rimske terme so obiskovali moški in ženske hkrati, in v določenih trenutkih so jih morali zaradi prešuštvovanja dejansko zapreti.

Če se vrnemo na Vzhod: kolikor nespodobnega hamamskega slovesa je v Turčiji dejansko preživelo do današnjega dne, je poniknil v underground. Med raziskovanjem sem našla zapise ali namigovanja, da v nekaterih hamamih lahko poiščeš partnerja za enkratno hamamsko spolno izkušnjo, ter tudi, da se ti ponudi prostitut. Vendar se zdi, da je za Turčijo pomen hamamov v povezavi z geji in prostitucijo dandanes minoren; že sprehod po eni izmed glavnih istanbulskih ulic v zgodnjih jutranjih urah, s številnimi transvestiti, ki čakajo svoje stranke, namiguje bolj na velemestnost kot na ekskluzivnost manj običajnih spolnih navad. Stran od živopisnosti uličnega sveta so turistični in tudi običajni lokalni hamami prostor miru, druženja, čistoče, svobode. Dejstvo pa je, da so tudi v sodobni turški družbi nasploh prijateljstva znotraj istega spola (v nasprotju z mešanimi) toplejša in močnejša, meja med prijateljstvom in ljubeznijo je težje določljiva, to, kar bi zahodnjaki imenovali homoerotika, pa je del vsakdana.

Napisala: Janja Brodar

Slika: Turška kopel, Jean Auguste Dominique Ingres, olje na platnu, 1852-59

Besedilo je bilo objavljeno v Outsider#13

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiBlaž šenica: Kje bomo pa jutri spali?
NaslednjiAleš Vodopivec, Plan B Arhitekti: Telovadnica StražiščeNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Mojca Pišek: Čisto spodobna kriza, ki je šla v nič

4 januarja, 2021
Arhitektura

En prostor, deset bivališč

29 januarja, 2016
Arhitektura

Prvih dvajset provokativnih let

8 aprila, 2017
ArhitekturaOsebnosti

Yvonne Farrell in Shelley McNamarra: Zanima naju velikodušnost prostora

3 marca, 2020
ArhitekturaOUTSIDER

Outsider#28: Novi začetki / Intimni svet risb Edvarda Ravnikarja

8 decembra, 2021
OUTSIDER

SPLETNIH TOP 5 LETA 2015

30 decembra, 2015
Arhitektura

Nogometna zveza Slovenije

27 februarja, 2017
Arhitektura

§ 107

22 februarja, 2016
1 2 … 186
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo