• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek
/
10 decembra, 2019

Kolektivno tekmovanje

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Umetniška ali arhitekturna vrednost ni nekaj objektivnega, ampak vsakokratni strokovni in družbeni dogovor. Za muzeje umetnosti, oblikovanja in arhitekture velja, da vzpostavljajo zgodovinski kanon: s selekcijo, vrednotenjem in publiciranjem določajo, katere izmed slik, kipov, stavb in drugih umetniških del so vredne ohranitve in spomina. Za nagrade in priznanja pa podobno velja, da naj bi vzpostavljale sito kakovosti za aktualno produkcijo. Koledarsko leto vsake umetniške stroke nagrade določajo vsaj tako kot natečaji in razstave. V arhitekuri, kjer so dosežki posameznikov le redko del javne ali pa vsaj strokovne kolektivne debate, je ritem nagrad še bolj odločilen, saj razstave aktualne produkcije niso tako pogoste kot v drugih umetnostih, realizacije pa razen v poročilih žirij niso javno obravnavane. Zato so slovenske arhitekturne nagrade, med njimi predvsem Plečnikove nagrade, zlati svinčniki ZAPS in nagrade Piranesi, redka priložnost za samorefleksijo arhitektov. Nič drugače ni po svetu, kjer Pritzkerjevi nagrajenci dovolj dobro ilustrirajo poti (včasih pa tudi stranpoti) samorefleksije stroke zadnjih desetletij. Po drugi strani pa so se nagrade zaradi potreb po točkah, dokazovanju dosežkov in na referencah temelječih karierah nagrade pri nas in v tujini močno razmnožile in podobo javnega priznanja iz težko dosegljivih in selektivnih odličij spremenile v potrošno blago, kot v svojem članku o razmahu kupovanja nagrad piše kolega Matevž Granda.

Z razmahom takšnih sumljivih nagrad pa cena raste tudi starejšim, bolj transparentnim, bolj uglednim priznanjem. Britanska Turnerjeva nagrada za sodobno umetnost je že ena takšnih; pregled nominirancev in nagrajencev v preteklosti se pač bere kot seznam »kdo je kdo« v sodobni svetovni, ne le britanski umetnosti. Za razliko od Pritzkerjeve nagrade je proces selekcije dvostopenjski, kar pomeni, da ni objavljeno samo ime zmagovalca, ampak pred tem tudi imena štirih nominirancev. Nominacija za Turnerjevo nagrado je na »trgu referenc« vredna več kot marsikatero novejše in manj ugledno priznanje. Štirje nominiranci imajo nato priložnost javnosti prikazati svoje delo na skupinski razstavi, kar ne le da poveča transparentnost in javni značaj izbora, ampak nominirance tudi simbolno in prostorsko postavi v tekmovalni odnos. Tekmovanje je pač uradna ideologija našega časa, ki ne zaupa več v kolektivno načrtovanje, ampak namesto kolektiva priznava učinkovitost in racionalnost samo individualnemu tekmovališču, torej prostemu trgu.

Štirje nominiranci/nagrajenci letošnje Turnerjeve nagrade: Helen Cammock, Lawrence Abu Hamdan, Tai Shani in Oscar Murillo. Fotografija: Sarah Lee/The Guardian

Letos pa se je pri podelitvi Turnerjeve nagrade zgodil prelom. Sicer je zgodovina Turnerjeve nagrade tako kot preteklost mnogih priznanj polna škandalov in subverzivnih dejanj, kar je povsem pričakovano. Še posebej, ker sistem tekmovanja tako ali drugače spodbuja ne samo individualen avtorski izraz, ampak predvsem izstopajoč karakter in razliko od vseh ostalih sodelujočih. Morda so škandali z nekdaj »nedotakljivo« Nobelovo nagrado najbolj ekstremen primer nove realnosti podeljevanja priznanj. Če ti uspe vzpostaviti zaznavno razliko, si na nek način že v zmagovalni ravnini. Produkcija razlike je uspešna strategija dobrega trženja, pa naj gre za običajno podjetje ali pa za sodobnega umetnika. Letošnji »škandal« pa je po značaju drugačne narave. Če je tekmovalnost pričakovana in v samo formo izbora vpisan način delovanja stroke, pa so letos štirje nominiranci Helen Cammock, Lawrence Abu Hamdan, Tai Shani, in Oscar Murillo poskrbeli za preobrat, ko so se na enem izmed skupnih dogodkov pogovorili in nato skupaj pisali žiriji. Zaprosili so, da se jih obravnava kot kolektiv, ne kot tekmece, tako da žirija na koncu ni imela druge izbire, kot da je nagrado podelila vsem štirim.

Podeljevanje priznanja več nominirancem seveda ni nič neobičajnega; žirije pogosto izberejo to rešitev, ker na bojnem polju poklicnega tekmovanja puščajo manj ranjencev, deloma pa verjetno tudi zato, ker se tako tudi žirije izognejo svoji osrednji nalogi, presojanju in izbiri. Vendar pa pri letošnji Turnerjevi nagradi ne gre za take vrste salomonsko rešitev. Primer je namreč zanimiv zato, ker je subvertiral večino predpostavk podeljevanja nagrade, predvsem pa avtoriteto žirije. Aktivna vloga odločevalca in pasivna vloga nominiranca sta se zamenjali: ad-hoc preobrazba nominirancev v kolektiv je žirijo postavila pred izvršeno dejstvo in ji obenem »ukradla« pobudo. Kot so v svojih izjavah pojasnili štirje nominiranci/nagrajenci, to ni bila samo nekakšno novo vzpostavljanje razlike, lastna »tržna niša«. Predvsem je šlo za njihov kolektivni odziv na vzpostavljen sistem tekmovanja med individuumi, za zavrnitev utečenih vladajočih predpostavk in za ohranitev osrednjega etosa njihovega dela, ki je pri vseh štirih povezan z vzpostavljanjem kolektiva in solidarnosti, četudi se med sabo pred nominacijo sploh niso poznali. S tem, ko so premišljeno »ugrabili« nagrado žiriji in jo spremenili v kolektivno priznanje, so za trenutek zatresli utečene tirnice umetniškega sveta ter izrekli nezaupnico mehanizmom lastne stroke. Ta je v besedah poln moralističnih želja in etičnih pozicij, njen resnični mehanizem pa je tekmovalnost prostega trga.

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiAB objekt: Hiša Frank
NaslednjiStane Bernik 1938 – 2019Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Enota: Podbreg II

10 februarja, 2021
ArhitekturaKnjige

Ponovno najdeni Grad Turjak

1 oktobra, 2020
Arhitektura

Emil Jurcan: Palača Leonardelli

3 novembra, 2020
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Arhitekta veselega »Ne«

18 marca, 2021
Arhitektura

Vizija čistejše prihodnosti: Tovarna Geberit v Rušah

10 septembra, 2020
Arhitektura

Členjena hiša

8 aprila, 2017
Arhitektura

Miloš Kosec: Washington kot Skopje?

11 februarja, 2020
Arhitektura

Oblikovalski studio De Zion: Hiša na Brodu

11 februarja, 2020
1 2 … 156
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo