• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Hiše,Interier,Osebnosti,Razmislek
/
17 junija, 2015

MATEJ GAŠPERIČ: Kavelj 22 ali o boju z birokratskimi mlini na veter – 2.del

V drugem delu intervjuja z arhitektom Matejem Gašperičem smo govorili o temeljih dobrega sodelovanja z naročniki, težavnimi birokratskimi postopki in odgovornosti do prostora , ki jo nosimo arhitekti. Več o njegovih začetkih si lahko preberete v prvem delu intervjuja.

(Pogovor je objavljen v treh delih - 2. del, 3. del)

...

Kakšne naročnike si želiš?

Želim si naročnikov, s katerimi si delimo vsaj določene poglede na svet, na življenje, na slog. Vsaj neke temeljne vrednote. Takšne, ki vedo kaj hočejo, a so dovolj odprtega duha in imajo pogum razmisliti tudi o rešitvah, ki so za njih nove, neobičajne, drzne.

Tako kot naročnik izbira arhitekta, mora tudi arhitekt skrbno izbrati naročnika.

Sam imam neke varnostne mehanizme, preden sprejmem projekt. Prva sta že moja spletna stran in blog, ki komunicirata določeno sporočilo. Nekateri se z njim poistovetijo, drugi pač ne. Potem se veliko pogovarjamo, kažejo mi, kaj jim je všeč. Vseeno se kdaj zgodi, da so pogledi tako različni, da naročniku ne morem izpolniti pričakovanj v skladu s svojimi načeli. Takrat ne gre. A to se zgodi zelo redko. V večini primerov odnos ne ostane zgolj na profesionalni ravni, ampak postanemo dobri prijatelji. Skozi arhitekturne projekte sem tako spoznal že mnogo zares čudovitih ljudi, za katere sem izredno vesel, da so postali del mojega življenja. Pogosto takole sedimo skupaj, kot mi zdaj.

Praviš, da je arhitektura prišla za tabo šele skozi čas.

Od nekdaj sem si želel biti arhitekt. A med študijem arhitekture nekako nisem čutil. Saj me je zanimala, a zanimalo me je tudi vse kaj drugega. Danes me arhitektura zares zanima. To je moja strast. V času študija pa je nekako spolzela mimo mene. Nisem bil eden tistih pravovernih študentov, ki so cele dneve in noči preživeli v nebesih (podstrešje ljubljanske fakultete za arhitekturo, op.a.). Na to sicer nisem ravno ponosen. In nedvomno sem veliko tudi zamudil. A tako je pač bilo.

house-a-courtyard-view-2

Hiša za svobodne duhove

Kako je prišlo naročilo za prvi projekt?

Z Alenko sva rabila hišo zase. Ob tem projektu sem se, 15 let po diplomi, v resnici prvič srečal z gradnjo. Pri tem sem se ogromno naučil. In seveda naredil ogromno napak, ki so me tudi veliko stale.

Potem pa je prišel k meni sodelavec, da bi imel hišo. Saj ti si arhitekt, a ne. Boš narisal!  Tako je nastala hiša v Godiču. Imel sem srečo, da je izvajal Lumar, ker so vse zagate rešili, preden sem sploh dobro vedel, da so zagate.

house-a-alongside-view

Hiša za svobodne duhove

Vem, da sam veliko skiciraš, delaš z maketami, ne z renderji.

Verjamem v moč ročne risbe. Prepričan sem, da najbolj neposredno prenese idejo iz glave na papir in nazaj s papirja v glavo. Specifiko tega procesa zelo dobro opisuje Juhani Pallasmaa v svoji knjigi Thinking Hand.

Računalniški programi v določeni fazi projektiranja sicer precej pospešijo proces.

Seveda. A v resnici nas njihovi okorni uporabniški vmesniki pri ustvarjalnem delu zelo omejujejo.  Podobno velja za prezentacijo projekta. Na maketi že med lepljenjem vidiš, kaj konstrukcijsko deluje in kaj ne. Ravno zato sam tudi ne delam maket s 3D printom.

house-r-situacija"Hiša za najlepša leta"

Na maketi se vidijo prava razmerja, nobenih posebnih efektov ni.

Na maketi ne moreš goljufati. Tu ni zavajanja s širokokotnimi pogledi, kjer lahko ozko predsobo predstaviš kot sobano in idealiziranimi renderji s privlačnimi sončnimi zahodi. Če so otroške sobe majhne, jih tudi naročnik vidi majhne.

Se strinjaš z idejo, da bi na natečajih sprejemali samo makete in ročne risbe, ne renderjev?

Da.

Zanimivo, za računalničarja v izhodišču.

Da, krog se je sklenil!

img_1027

"Hiša za najlepša leta"

Vsak, ki se je kdaj ukvarjal z arhitekturo v praksi, pozna težave s pridobivanjem dokumentacije. Kje je tu odgovornost arhitektov?

Prepričan sem, da smo arhitekti odgovorni za prostor in s tem za kakovostno arhitekturo. Zato menim, da bi morali, razen kjer gre za spomeniško zaščito, vsa oblikovna priporočila umakniti iz OPN-jev. Ta priporočila, skupaj z uradniki, ki jih interpretirajo, predstavljajo filter, skozi katerega z lahkoto stečejo podpovprečno kakovostni projekti.  Za kakršenkoli presežek pa je treba biti neskončne borbe z mlini na veter.

Misliš, da bi bilo bolje, če oblikovnih priporočil sploh ne bi bilo?

Mnogo naših kolegov se s tem predlogom ne strinja, češ, veš kako bi bilo šele potem! Jaz pa mislim, da je arhitekt najbolj poklican, da se posveti mikro in makro prostoru in najde najboljšo možno arhitekturno rešitev, tako iz oblikovnega kot iz funkcionalnega vidika. Če to ne drži, potem lahko fakultete za arhitekturo kar zapremo.

V prostorskih aktih, ki praviloma obravnavajo večja območja in ne mikro lokacij, je kup nesmiselnih, neživljenskih in dvoumnih zahtev, ki so v veliki meri samo cut-paste iz nekih drugih dokumentov.

vv_2014-09_trata_hisa-4o-314

"Hiša za najlepša leta"

Na upravnih enotah (UE) običajno komuniciramo z ljudmi, ki nimajo nobene arhitekturne izobrazbe, najpogostejša izobrazba je višja upravna šola.

Tudi če bi jo imeli, ne bi nič pomagalo. Slab je sistem in slab je zakon. Oba sta postavljena tako, da nič ne prispevata h kakovosti prostora in življenja. Saj niso krivi referenti na UE. V zelo nezavidljivem položaju so, ko morajo odločati o stvareh, za katere preprosto niso kompetentni. Da bi se prioritetno odločali v dobro prostora, pa jim preprečuje že sam sistem. Tako ta določila potem  prilagajajo smiselnim potrebam, kar pa privede do res čudnih rešitev, streh z ogromnimi vzdolžnimi kukerli itd.

Druga stvar je, da se arhitekti prehitro ustavimo in se predamo birokraciji.

Sam sem alergičen na birokracijo. V Indiji dajo v okviru javnih del ljudem kopati ceste in je od tega neka korist. Pri nas pa se nezaposlenost rešuje s sedenjem v vladi, na ministrstvih, v komisijah, odborih in z zaposlovanjem v javni upravi. Tu nihče ne odgovarja, če se ne zgodi nič, če ni razvoja. Edini učinek je, da zavirajo podjetništvo, ustvarjalnost in produktivnost. Ustvarjanje nove birokracije. In potem oni vladajo. V Angliji jim rečejo civil servants, pri nas pa imamo izraz javna uprava. Že ti dve poimenovanji povesta vse.

Misliš, da se arhitekti ne upiramo dovolj pogosto?

Da. Mislim, da bi se morali upirati bolj pogosto. Pa ne samo arhitekti. To je naša pravica in naša dolžnost. Naša odgovornost. Vem, da to jemlje še dodatno energijo, čas in napor. A žal druge možnosti nimamo.

Koliko časa ti običajno vzamejo birokratski postopki pri projektiranju družinske hiše?
Pri Hiši za najlepša leta smo 6 mesecev porabili za ves proces zasnove in projektiranja, od idejne zasnove do faze PZI (projekt za izvedbo).

Potem pa sem 6 mesecev porabil za boje z birokracijo. UE (upravna enota) je presodila, da je hiša predolga in zavrnila projekt. Pa čeprav je bila povsem v skladu z določili OPN in usklajena s tradicionalnimi stavbami v vasi, imel pa sem tudi soglasje ZVKDS (Zavod za varstvo kulturne dediščine). Takrat me je nesmiselna zavrnitev pripravila do tega, da sem v afektu razposlal apel s pozivom k uporu na vse možne naslove, fakulteto, DAL, ZAPS, ..., vsakomur, ki mi je prišel na misel in katerega mnenje cenim. Janez Koželj mi je tedaj odgovoril:

»Spoštovani kolega,

V vsem imate prav.
Le pogumno.

LP, JK«

To me je vzpodbudilo, da sem zadevo speljal do konca.

vv_2014-10_trata_hisa-r-11

"Hiša za najlepša leta"

In potem?

No, potem smo jo pa še 6 mesecev gradili.

Kako je bilo s hišo v Slovenj Gradcu?

Podobno. Takrat sem se ravno vrnil iz Masterclassa pri Glennu Murcuttu. Oblikoval sem hišo, jo skladno umestil v prostor in organiziral glede na želje in potrebe naročnikov. Vložil sem projekt za pridobitev dokumentacije.

Kaj so rekli?

Zavrnitev, piše, da mora biti dvokapnica, vi pa imate enokapno streho.

Rekel sem: Ja, ampak za ta mikro prostor je to bolj logično. Z dvokapnico bomo sosedom zaprli pogled, vstop bo pod žlebom, na drugi strani pa bomo imeli 3 nadstropni blok. Tako to ne gre. Čakajte, vam pridem razložit.

Si jim kaj razložil?

Res so me sprejeli. Bili so prijazni. Gospa referentka na UE in referentka iz Občine, iz oddelka za okolje in prostor. In jaz. Z 42 prikazi obrazložitve, zakaj mora biti hiša takšna, kot sem jo zasnoval.

Pokažem prvega, pa me ustavijo. Poglejte, saj je v redu, ampak že zdaj vam povem, da ta hiša ne more biti taka.

Zakaj ne, vprašam? Še 41 prikazov imam!

Vztrajal sem, da so pogledali vse.

vv_2014-09_trata_hisa-4o-669

"Hiša za najlepša leta"

So razumeli argumente?

Projekt so zavrnili. Občina se je prijavila kot stranka v postopku in nasprotovala potrditvi.

Rekel sem jim, naj mi pošljejo pisno obrazložitev, da bom vedel, na kaj se pritožujem.

A, se boste pritožili?, je rekla.

Ja, seveda. Mislim, da je rešitev z enokapno streho v danem primeru optimalna tako za prostor kot za naročnika. In on me plača, ne bom zdaj pristajal na slabšo rešitev zato, ker vi drugače interpretirate izjeme v OPN kot jaz.

Ona: Jaz vam verjamem, a žal na to rešitev gradbenega dovoljenja ne moremo izdati.

Jaz: Vas na nek način razumem. A upam, da razumete tudi vi mene. Vi mi samo izdajte odločbo o zavrnitvi, pa se bomo pač pritožili na drugo stopnjo.

Ona: Pa mislite, da boste kaj dosegli?

Jaz: Ja, mislim, da ne.

Ona: Zakaj pa potem?

Jaz: Ker je to predpisan korak do naslednje instance, to pa je tožba na sodišču.

In tedaj bi to tudi naredil, saj sva bila oba z investitorjem odločena iti do konca.

vv_2014-10_trata_hisa-r-77

"Hiša za najlepša leta"

Grožnja s tožbo je pomagala?

Na srečo smo potem vzpostavili konstruktiven dialog. Tako UE kot Občina sta nam že prej dali prav v smislu ustreznosti oblikovanja in prostorske umestitve. Bali so se le, da bi takšna izjema sprožila plaz drugačnih rešitev. A meni se je to vseskozi zdela neutemeljena skrb. Če rešitev ni ustrezna, jo še vedno lahko mirno zavrnejo. Če pa je, in to nekdo dokaže z argumenti, kot sem to storil jaz, pa je edino prav, da se takšna gradnja dopusti.

Občina je tako sama pripravila OPPN za predmetno območje. Mi smo, da smo lahko pričeli z gradnjo, na risbah vseeno spremenili streho v dvokapnico. Tako smo brez problemov dobili dovoljenje za grdo, nefunkcionalno in prostorsko povsem neprimerno hišo. Ko pa je bil OPPN sprejet, smo vložili še zahtevek za spremembo gradbenega dovoljenja v prvotno obliko, po načrtih, po katerih je bila hiša dejansko zgrajena.

Običajno so navodila v prostorskih aktih, da mora biti hiša skladna z okolico. Okolica pa je včasih slaba. Gre za Kavelj 22 ...

Da! Plosk ene dlani.

Nekoč mi je referentka kar naravnost povedala, da objekta praktično ni mogoče uskladiti z oblikovnimi določili OPPN in hkrati z okoliškimi objekti, kot je bilo zahtevano. Da enostavno ni mogoče sprojektirati hiše, ki bi izpolnjevala vse predpisane pogoje. Na srečo se je zavedala bizarnosti situacije in sva uredila brez problemov.

Kot je dejal Glenn Murcutt: » Lahko je biti slab arhitekt. Še lažje je biti povprečen. Biti dober - to je pa težko. Ampak sam sem odločen.  Mi vsi (mentorji) smo odločeni.«*  Zato pravim, da je to odgovornost arhitektov. Le če bo vsak vztrajen, se bo kaj spremenilo.

 

*»It is easy to be a bad architect. It is even easier to be an average one. But to be good – that’s really hard. But I am determined. We (tutors) are all determined!«.

 

V zadnjem delu pogovora smo govorili o njegovi življenski prelomnici - masterclass pri Glenu Murcuttu.  "Sam sem te sorte, da, tako kot Douglas Adams, berem turistične vodiče na poti nazaj iz potovanja," pravi Matej Gašperič .

(2. del, 3. del)

 

Pripravila: Nina Granda, Matevž Granda

Fotografije: Virignia Vrecl in Matej Gašperič

POZOR: Vsebine na spletni strani so drugačne od vsebin v tiskani reviji Outsider! Podprite mlado, motivirano ekipo in konstruktiven način podajanja vsebin in podprite Outsiderja z nakupom revije ali z naročilom!

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMATEJ GAŠPERIČ: Oblikovanje uporabniške izkušnje v arhitekturi – 1.del
NaslednjiUrbana regeneracija mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora – 4.delNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaStanovanjske politike

Stanovanjske zadruge

5 decembra, 2017
ArhitekturaUmetnost

Črno-bela prihodnost

18 junija, 2020

Rezultati natečaja za center plezalnih športov Ljubljana

15 novembra, 2022
Arhitektura

P Plus Arhitekti: Večstanovanjska stavba M

17 septembra, 2020
Arhitektura

Marasovic arhitekti: Stanovanje P5

27 januarja, 2020
Arhitektura

Leseno srce kamnite hiše

9 oktobra, 2017
Arhitektura

Cerkev Sv. Janeza Boska v Mariboru

29 januarja, 2017
Arhitektura

Emil Jurcan: Prenova oljarne Vodnjan

1 februarja, 2022
1 2 … 172

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo