• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Knjige
/
28 aprila, 2020

O deklici, ki si je želela knjig

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Domače knjižnice: Zora Stančič

»Ampak če bi morala izbrati eno, eno samo knjigo, bi izbrala Aleksandrijski kvartet,« reče Zora Stančič. In v njene oči se prikrade zasanjanost – če poskušamo posnemati slog pisanja v za marsikoga kultnem delu. Še danes se spomni trenutka, ko so jo poklicali iz Trubarjevega antikvariata, kjer je bila vpisana na čakalni seznam, in ji sporočili, da lahko pride po izvod. S svojo rašomonsko strukturo se ji je delo Lawrencea Durrella zdelo nekaj posebnega, nova spoznanja pa je prenesla tudi na vsakdanje življenje in se sprijaznila s tem, da resnica nikdar ni ena sama.

Potem vstane in se usmeri h knjižnim policam, ki v stanovanju, v katerem živita z Damjanom Kozoletom, zasedajo eno celo steno v dnevni sobi, da o regalih v neke vrste delovnem kabinetu na galeriji sploh ne govorimo. Vrne se z izvodom Aleksandrijskega kvarteta v prevodu Mire Mihelič in z naslovnico, ki jo je narisal Savo Sovrè. Eno samo knjigo. Ja, kje pa je še druga, s tretjim in četrtim delom tetralogije? »Najbrž je na nočni omarici, ker sem jo pred kratkim začela ponovno brati. Zanimalo me je, ali jo bom dojemala kaj drugače kot v preteklosti, v svojih dvajsetih, tridesetih in štiridesetih, ko se mi je res zdela nepogrešljiva,« se nasmehne sogovornica. In nato prizna, da se tudi njej Durrellov slog danes zdi nekoliko (pre)obložen in izumetničen. »Ne, danes do te knjige ne čutim več brezpogojne ljubezni, kakršno sem pred leti,« naposled dahne in se nasmehne, kot bi razlagala o kakšni davno razpadli ljubezenski zvezi. Vzdušje za mizo v svetli, sončni kuhinji je ravno prav domačno za zaupne pogovore – o knjigah.

Šestindvajset črpalk in Nič posebnega
Vizualna umetnica, grafičarka z značilnim slogom – kdo ne pozna njenega XX. stoletja?– knjige ne le bere, temveč jih tudi oblikuje. In sama ustvarja: bila je ena prvih, ki je k nam zanesla (tako, da jih je začela ustvarjati) t. i. knjigo umetnika – medij, ki je vzniknil v 60. letih prejšnjega stoletja v ZDA. Začetnik knjige umetnika je Ed Ruscha z delom Twentysix Gasoline Stations (Šestindvajset črpalk), ki prinaša točno to, kar obljublja: umetniške fotografije 26 bencinskih črpalk vzdolž ceste od Los Angelesa do Oklahoma Cityja, kjer je Ruscha odraščal. Zora Stančič je tako izdala Album, Revijo in Avtocenzuro. Nič posebnega ni komentar na vse to, temveč naslov še ene njene knjige, ki ne vsebuje le risb, temveč tudi opombe iz njenega dnevnika. »Uf, napisati knjigo zahteva ogromno dela,« pove in zavzdihne, kot bi ponovno podoživljala vse tisto grebenje po sebi, razmišljanje in razdajanje, ki jih navaja kot nujne spremljevalce knjižnega ustvarjanja. »Pravijo tudi, da je težko posneti že slab film, kaj šele dobrega,« doda in se zareži – o snemanju dobrih, nagrajenih filmov ve marsikaj povedati Damjan Kozole. V tem pogovoru bo prisoten le z nekaj omembami sogovornice, sicer pa je njegova navzočnost na knjižnem regalu neizpodbitno izpričana z dolgo vrsto DVD-jev ter nekaj zajetnimi monografijami o filmu in katalogi filmskih festivalov, ki zasedajo spodnje police.

Kaj je bogastvo
»Odraščala sem v času, ko smo bili vsi približno enako bogati,« pripoveduje Zora Stančič. »Vsi smo imeli podobna stanovanja ali hiše, vsi smo vozili bolj ali manj enake avte. Ampak tisti, ki so imeli doma knjige, tisti so se mi zdeli pa zelo bogati,« se spominja. Pri njih doma knjig ni bilo na pretek, oče, oficir, se je navduševal pretežno nad zgodovinskimi knjigami in pripovedmi o bitkah, ki pri mali Zori niso požele posebnega navdušenja. Deklica je bila zato čisto očarana, ko je prišla na obisk k sošolcem, katerih starši so imeli močno natrpane knjižne regale. Mama nekega prijatelja iz otroštva je delala v Delovi tiskarni – kaj je bilo sijajnejšega kot vsakovrstne knjige, ki so jih tam tiskali in jih je njegova mama prinašala domov, mala Zora pa si jih je na obisku smela ogledovati. »In če so imeli ljudje poleg obilice knjig na stenah še slike – za tiste se mi je pa res zdelo, da sodijo v elito!« pribije sogovornica in vsem se nam usta nehote zavihajo v nasmeh. Najprej iz čistega veselja – zato, ker je deklici, ki si je želela knjig, uspelo uresničiti svoje otroške sanje. Potem pa zaradi cinizma, ki človeka preplavi, ko se zave, da se je vrednostni sistem odtlej korenito spremenil in da obilica knjig danes ni več znamenje kakšnega posebnega bogastva. Oziroma da se to dvoje celo izključuje … Čeprav še vedno velja trditev, da je med knjigami in duhovnim bogastvom neposredna povezava. »Ne razumem, kako lahko ljudje živijo brez knjig in drugih drobnih stvari, ki dom delajo dom in ne nekakšen showroom,« pravi Zora Stančič.

Knjižni hrbti proti Krimu
Knjige v njenem domu tako rekoč gospodujejo: zavzele so celo steno v dnevnem prostoru. Z druge strani jim konkurenco dela balkon s prekrasnim razgledom na Krim. Kakšen zaveden hribolazec bi morda zaljubljeno zrl v ta vršac, ki nepreklicno zakoliči rob Ljubljanske kotline, nas pa so veliko bolj pritegnili knjižni hrbti. Zvečine so zloženi drug poleg drugega, navpično, brez na prvi pogled zaznavnega reda, vsaj ne takega, ki bi se ravnal po vizualnih zakonitostih. Kvečjemu so v istem predelu knjižne omare, ki sta jo zasnovala Katjuša Kranjc in Rok Kuhar, včasih zložene knjige s podobno vsebino ali istih avtorjev. Prej omenjena arhitekta sta zrisala tudi t. i. delovni kotiček na galeriji nad dnevno sobo, kjer se knjižni regal nadaljuje, le da ga poseljujejo skoraj izključno knjige, ki jih pri svojem delu potrebuje eden ali drugi od obeh umetnikov. »Tako Damjan kot jaz imava strokovne knjige še v službi,« pravi Zora Stančič, ki zadnja leta predava na ljubljanski pedagoški fakulteti in na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje.

O čem govorimo, ko govorimo o knjigah?
»Knjige so bile v mladosti moje učiteljice: ker smo doma govorili bosansko, sem se iz knjig učila tudi slovenskega jezika,« pripoveduje gostiteljica, medtem ko – za zdaj še z očmi – občudujemo knjižno omaro. Knjige na njej so vseh starosti, od najnovejših do malce starejših, obrabljenih in obledelih naslovnic. Toda vse so se večinoma postarale kar pri njih doma in jih ni kupila v kakšnem antikvariatu, pojasni. »Nimam kakšnih posebnih zadržkov do starih knjig, a saj tistih dvajset ali petindvajset evrov, ki jih daš za novo knjigo, vendar ne more biti izgovor. Si pač ne kupiš čevljev ali ne greš na večerjo, stvar prioritet.«

Včasih je prirejala celo nekakšne literarne večere v prijateljskem krogu, na katerih se je pogovor sukal okoli izbrane knjige. »Knjige nas povezujejo,« meni. Kako resnična je njena trditev, si moramo priznati že kakšnih pet minut pozneje, ko spone vljudnosti popustijo in opazovanje preraste v dotikanje: s prstom potujemo po knjižnih naslovih in se pogovarjamo o tem, kaj je kdo prebral, kaj mu je bilo všeč in kaj je z gnusom odložil že po nekaj straneh, katera knjiga mu je tlakovala pot v odraslost in zakaj … Od Paula Austerja do Schwabovih Antičnih pripovedk, od Istorije umjetnosti do kuharskih knjig, od Aleksandra Hemona do Agathe Christie – trije ljudje, pretežni do popolni neznanci, si mislimo, da se pogovarjamo o knjigah, v resnici pa se pogovarjamo drug o drugem.

Napisala: Agata Tomažič
Fotografije: Jošt Franko

Prispevek je bil prvotno objavljen v časopisni izdaji Outsider: Arhitektura v sozvočju, spomladi 2019.

Podprite nastajanje vsebin z naročilom na revijo:

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiArhitektura izolacije, 5. del: Veliki zidovi
NaslednjiŽiva Pečenko: Zakaj krajinsko oblikovanje?Next
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaKnjigeNatečaj Slovenska hiša

Samograditeljske zgodbe

12 oktobra, 2018
Knjige

Domače knjižnice: Renata Zamida in Gorazd Trušnovec

12 junija, 2020
ArhitekturaKnjige

Miloš Kosec: Smučanje čez knjižne strani

23 januarja, 2020
ArhitekturaKnjige

PODEŽELSKE IZBE THOMASA BERNHARDA

20 julija, 2015
KnjigeRecenzija

Recenzija: (De)mistifikacija Plečnika

15 marca, 2019
ArhitekturaKnjige

Miloš Kosec: Polpreteklo življenje nekega gradu

31 maja, 2021
Knjigekolumne

Miloš Kosec: Vodič po lastnem mestu v času karantene

20 marca, 2020
IntervjuKnjige

Alojz Kodre, fizik in prevajalec: »Opravičujemo se za nevšečnosti«

25 maja, 2021
1 2 … 4
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo