• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Recenzija
/
8 decembra, 2021

Recenzija: Plečnik, risarski (super)junak

Recenzija stripa Plečnik .

Bliža se še eno Plečnikovo leto, 23. januarja bomo namreč obeležili 150 let od arhitektovega rojstva. Skrbnik njegove hiše v Trnovem, zavod Muzej in galerije mesta Ljubljane, se je odločil velikega mojstra ob tej priložnosti počastiti z izvirno – stripovsko – obravnavo njegovega življenja in dela, v sodelovanju z revijo Stripburger. Ustvaril ga je zdaj že uveljavljeni avtorski tandem, stripar Zoran Smiljanić v vlogi risarja in zgodovinar Blaž Vurnik kot scenarist, ki sta sodelovala že pri stripih Spomini in sanje Kristine B. ter Ivan Cankar: podobe iz življenja.

  

Blaž Vurnik je kustos Metnega muzeja Ljubljana, specializiran za novejšo zgodovino, in kot zgodovinar tudi pri stripovskem scenariju izhaja iz poglobljene raziskave strokovne literature in primarnih virov, kar prav tako velja za strip Plečnik (in pika). Pred bralcem je obsežno delo na 127 straneh velikega formata, ki prikazuje praktično vse, tudi manj znane, ključne dogodke Plečnikovega ustvarjalnega in zasebnega življenja. Čeprav Plečnik sodi med največje umetnike našega (in širšega) prostora, je čistokrvnih biografskih del o njem presenetljivo malo. Prevladujejo monografije, ki se osredotočajo na prikaz njegovega dela in ob tem vsebujejo veliko informacij o njegovem življenju. Precej manj je del, ki bi se posvečala njegovi življenjski zgodbi, še toliko težje pa je izpostaviti v tem pogledu standardno biografsko delo. Strip Plečnik (in pika) niti nima namena zapolniti tega mesta, a je njegov uspeh v tem, da (tudi) z uporabo »novega« medija pokaže na neizčrpan potencial Plečnikove zgodbe. 

Za to je zaslužen spoj dramaturško spretnega scenarija, ki temelji na poglobljeni raziskavi, z virtuozno stripovsko tehniko Zorana Smiljanića, enim osrednjih imen slovenskega stripa (Družinske zgodbe, Meksikajnarji). Ta se je tokrat znašel pred posebej zahtevnim izzivom, saj so osrednji junaki Plečnikove zgodbe poleg arhitekta samega njegova dela – v prvi vrsti realizirane arhitekture, ob njih pa množica obrtniških in grafičnih izdelkov ter risb. Izziva se je lotil metodično: vsaki življenjski ali ustvarjalni epizodi je posvetil eno stran formata A4 in izbral kompozicijo, ki podpre osrednji vsebinski poudarek. Rezultat je biografski »fast food« v najboljšem pomenu prispodobe – strip je privlačen, informativen in kratkočasen, prebere se na dušek. Poleg spretnega scenarističnega okvira, ki je zasnovan kot prvoosebna pripoved ostarelega Plečnika o svojem življenju, in ekspresivne stripovske risbe k temu pripomorejo tudi premnoge humoristične (včasih že norčave) domislice na nivoju scenarija in risbe. Za Smiljanića (pravzaprav za strip kot medij) je značilna postmoderna referenčnost s številnimi vizualnimi parafrazami izdelkov visoke in pop-kulture, kar je sam na predstavitvi knjige povezal s številnimi referencami, ki so prav tako prisotne v Plečnikovih delih. Takšna navezava bi lahko zmotila marsikaterega plečnikoslovca, a jasno je, da ambicija stripa ni vstopati na polje akademskega, pač pa podati verodostojno, obenem pa poljudno pripoved za najširšo publiko. Blaž Vurnik je na predstavitvi knjige tako poudaril, da se je izogibal ljudskim stereotipnim predstavam o Plečniku in je vključil samo dokumentarno podprta dejstva. To mu je uspelo izvesti, ne da bi pri tem zapadel v suhoparno naštevanje dejstev, kar je izziv ne nazadnje zato, ker se tudi stripovska biografija ne more izogniti nekoliko bolj deskriptivni predstavitvi arhitekturnih del. V pomoč pri oživljanju dinamične Plečnikove osebnosti v vsej paleti razpoloženj (od umetniške melanholije, pomanjkanja samozavesti, profesorske strogosti in izvedbene brezkompromisnosti do kolerične in kreativne eksplozivnosti) so mu bili ohranjeni pisemske korespondence (z bratom Andrejem, češkim kolegom Janom Kotěro, prijateljico Emilijo Fon in drugimi) ter prvoosebna pričevanja sodelavcev in študentov, v katerih Plečnik spregovori sam. Kljub temu je mogoče pomanjkljivost najti v nekoliko površni psihološki obravnavi, ki ne seže dosti prek demistifikacije, o kateri avtor scenarija govori v spremni besedi. Plečnikova osebnost je bila uganka že sodobnikom, toliko večji izziv pa predstavlja v današnjem močno spremenjenem kulturnem kontekstu. Njen neločljivi del je na primer umetnikova religioznost, integralno vpeta v njegovo ustvarjalnost, a se je strip dotakne le bežno. Tudi to je verjetno posledica želje po večji dostopnosti sodobnim bralcem, zaradi katere po drugi strani ni ostala neizkoriščena niti kakšna dokaj trivialna anekdota, povezana z njegovim zagonetno zadržanim odnosom do spolnosti in romantične ljubezni.

Za prikaz Plečnikove ustvarjalnosti pa je poleg opisov in citatov sočasne umetnostnozgodovinske kritike ključna predvsem risba. Ta je, kot rečeno, vrhunska – obenem sočno komunikativna in po potrebi bolj ali manj stripovsko realistična. (Morda je malo manj posrečena ravno naslovnica v akvarelni tehniki, ki ne odraža vsebine in kakovosti risbe s črnilom med platnicami in se zdi bolj primerna za otroško slikanico kot stripovski album.) Tudi Plečnika je seveda odlikovala mojstrska risba, v stripu predstavljena kot skoraj magični adut, ki je Plečniku odprl vrata v svet arhitekture. Srečanje dveh mojstrskih risarjev, striparja z arhitektom, pa se zdi kot nekoliko zamujena priložnost, saj dialoga na ravni risbe ni zares zaznati in Plečnik tako ne spregovori na sebi najbolj lasten način. Drugo vprašanje se vzbudi ob prezentaciji arhitekturnih del: sestavni del stripovske risbe je namreč določena stopnja karikature, ki pa pri podajanju Plečnikove večnostne arhitekture ni vedno najbolj posrečena, saj se večkrat izgubi prefinjena uglašenost (so)razmerij dela in celote. Ob tem je bralcu redko prikazan pogled s perspektive sprehajalca v prostoru, čeprav je ta bistvena tako za arhitekta kot za doživljanje njegovih prostorskih umetnin.

V pogovoru na Valu 202 ob izidu stripa sta se avtorja spraševala, kakšen bo odziv arhitektov na strip. Ta po eni strani tudi stroki lahko odpira nove poglede na (mogoče niti ne zares tako) dobro znanega umetnika in nenehno aktualnost njegovega dela (primer tega je epizoda o ponovni uporabi kamna z rečnega brega Tromostovja in odslužene ograje Frančiškanskega mostu v Gerberjevem stopnišču nad Makalonco). Srečanje ustvarjalnih polj arhitekture in stripa sicer še zdaleč ni nekaj novega. Najaktualnejši je verjetno primer arhitekturnega zvezdnika in ljubljenca svetovnih medijev Bjarkeja Ingelsa, ki je zaslovel med drugim z vključevanjem stripa v svojo arhitekturno komunikacijo. Toda eno je globalistično zastavljeni »utopični pragmatizem« 21. stoletja, nekaj drugega pa kritično regionalna »architectura perennis« arhitekturnega mistika stoletje pred tem – kar seveda ne pomeni, da je strip popolnoma neprimeren za srečanje s slednjo. To konec koncev ne glede na pomisleke dokazuje novi strip o Plečniku: avtorsko in obrtniško dovršen podvig, ki lahko njegovo življenje in ustvarjanje približa novim krogom in generacijam, predvsem pa pokaže, da Plečnik kot predmet raziskovanja in vir navdiha še zdaleč ni izčrpan. Upati je, da se tako šele odpira poglavje svežih interpretacij z najrazličnejšimi pristopi in mediji. Kot zaključi svoje spremno razmišljanje Vurnik: »Mojstrov načrt je uspel. Njegova arhitektura ostaja večna.«

Toplo priporočamo prav vsem!

Blaž Vurnik, Zoran Smiljanić: Plečnik .
MGML in Forum Ljubljana
zbirka Republika Strip #31
november 2021
140 čb strani
A4, trda vezava

Napisal: Luka Jerman

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiJana Kocjan: Iz lesa lahko zgradimo praktično vse
NaslednjiŽiva Pečenko: Za drevesa gre!Next
Povezani članki
Loading...
Recenzija

Recenzija: Oblike za novo demokracijo (Fabiani – Plečnik – Vurnik)

18 januarja, 2022
ArhitekturaRecenzija

Recenzija: Okus (po) oblasti

23 septembra, 2019
KulturaRecenzija

Miloš Kosec: Arhitektura zelo sodobne grozljivke

21 maja, 2020
ArhitekturaKnjigeRecenzija

Miloš Kosec: Popotovanje po svoji sobi

2 aprila, 2019
Recenzija

Recenzija: Iščem stanovanje … sto let organizirane stanovanjske gradnje v slovenskem prostoru

28 oktobra, 2021
Recenzija

Odziv: Razstava Plečnik – metropola, kraj, vrt

2 avgusta, 2022
ArhitekturaRecenzija

Miloš Kosec: Vila Zlatica in interier »jedinega pravega radikalca slovenskega«

21 maja, 2021
RecenzijaUncategorized

Kubrick: načrtovalec svetov

20 junija, 2019
1 2

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo